czwartek, 20 czerwca 2013

Czy da się zmienić zepsutą rzeczywistość korupcyjną?

Wracam właśnie z uczelni, gdzie Pani chciała mnie zostawić na wrzesień. Tak się poirytowałam, że wyjęłam kartkę i długopis (który mam zawsze przy sobie) i zaczęłam przelewać swoje smutki na papier. O ile zazwyczaj jest pozytywnie, o tyle dziś trochę goryczki wprowadzę.

Otóż nie możemy brać "rzeczy" takich jakie nam dają! Nie odbierajmy rzeczywistości tak, jak podają nam na tacy! Bo to nie nasza przestrzeń, musimy sobie wyrobić nawyki, że nie na wszystko się zgadzamy, że mamy wpływ na to co się dzieje wokół nas.

Dziś trochę o korupcji. Bo to właśnie my sami ją napędzamy, twierdząc, że inaczej się nie da. Myślę, że to kwestia mentalności. Wierzymy tym "mądrzejszym", ufamy tym "przedsiębiorczym", słuchamy księdza i dajemy sobie wcisnąć to co sprzedawca nam chce wcisnąć. Ja nie mówię, żeby z każdym się kłócić, ale po prostu miejmy wpływ na to co się dzieje wokół nas.

Stale narzekamy, zamiast zmienić to co jest powodem niezadowolenia. Na przykład właśnie łapówki. Czemu je dajemy? Czemu zanosimy lekarzowi, który ma w obowiązku nam pomóc czekoladki z ładną kopertą? Przecież to jego praca, taka sama jak hydraulika i recepcjonistki, tyle, że trochę bardziej odpowiedzialna. Przecież on dostaje za swoje usługi grube pieniądze, więc po co napędzać maszynkę prezencików.

Najgorsze jest to, że to nie wina "biorących", ale "dających". Powinni zamykać tak jak dilerów rozprowadzających narkotyki, a nie tych kupujących. I żadne to wymówki, że bez tego nie da rady. Są odpowiednie instytucje, są stowarzyszenia, są ludzie, którzy mogą pomóc.

Marzy mi się kiedyś nakręcić filmik i złapać kogoś za rączkę. :) Albo, by kiedyś nastał dzień, że naprawdę wszyscy uwierzyliby w to, że nie trzeba dawać łapówek. Że osoby przyjmujące tylko na tym korzystają i czasem w żaden sposób nie wpływa to na podwyższenie standardu produktu lub usługi....

Wiem, że trochę rzucam grochem o ścianę, ale jestem niepoprawną optymistką od urodzenia i jestem pełna wiary, że może jedną osobę przekonam, że to zabieg beeee, nie fair, którego nie powinno się stosować. Amen!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz